Tahniah, Husna!

“Kakak Husna dapat puasa penuh 1st Ramadhan,” semangat kakak saya bercerita perihal anak sulungnya itu dalam telefon.

Saya teruja sama. Terbayang saya wajah ‘mak nenek’ berusia 5 tahun itu. Akhirnya, berjaya juga dia menempuh Ramadhan pertama dengan jayanya.
“ Tapi, penat jugalah layan karenah kakak. Banyak kali dia merungut nak berbuka. Macam-macam pulak tu dia tanya. Kenalah melayan soalan-soalan tu,bagi dia terlupa penat puasa,” cerita kakak saya lagi.

“ Dia tanya soalan apa?,”saya bertanya.
“ Ala..Macam-macamlah..Kenapa Allah suruh puasa? Allah tu kat mana? Kenapa orang miskin tak dapat makan macam orang puasa…Macam mana nak ikat perut dengan batu untuk tahan lapar macam yang Nabi pernah buat..Sampailah nak berbuka, ada je soalan dia..,” saya ketawa mendengar cerita mama Husna itu.

Husna memang begitu. Pot pet pot pet tak kira masa. Tapi,kadangkala fikiran dan imaginasinya melangkui usia.

“Tapi ..seronok tengok kakak makan macam-macam waktu berbuka..Semangat sangat!,” sambung kakak saya ceria.

Teringat pula waktu mula-mula saya berpuasa dahulu. Kalau boleh, semua makanan saya nak sumbat ke dalam perut waktu berbuka. Husna pun begitu juga agaknya.
Apapun, saya kagum dengan buah hati saya yang seorang itu. Sekurang-kurangnya, puasanya bukan sekadar berlapar perut semata-mata, tetapi dia memahami juga kenapa dia berpuasa pada hari itu.
Saya juga mengharapkan begitu. Puasa yang bukan semata-mata menahan lapar dan dahaga, untuk Ramadhan yang ke 21 dalam hidup saya ini, dan juga Ramadhan yang seterusnya. InsyaAllah….

Tahniah Nur Wirdani Husna binti Shaiful Anuar!!!

Husna~muka bangga

Husna~muka bangga

p/s: Hari ke dua Ramadhan, puasa Husna hanya sekadar sekerat hari. Atas rasional: Tak bersahur..Hurmm..boleh dimaafkan untuk kanak-kanak berusia 5 tahun=p

About aqalbu


4 responses to “Tahniah, Husna!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: